Porckorongsérv megelőzése és gyógyítása

Neked is fáj időnként a derekad?
A porckorongsérv korunk népbetegsége. Az egyetlen megoldás a műtét? Hogyan előzhető meg? Miért alakul ki? Gondolkodtál már a fenti kérdéseken? Biztosan a fájdalomcsillapítók és a szike jelentenek csak megoldást?

Kezdjük a gyökereknél: egy kis anatómia. Mozgatórendszerünk aktív és passzív mozgatórendszerből tevődik össze, e kettő adja a teljes egészet. Egyik gyengesége a másik gyengülését is magával vonja.

Aktív mozgatórendszer: izomzat, mozgásra képes. Passzív mozgatórendszer: csontok és ízületek: önálló mozgásra nem képesek (mozgatottak).

Hétköznapi életünk során minden tevékenységünket magunk előtt végezzük, hiszen szemünk kontrollálja azt, az pedig testünk elülső felén helyezkedik el (frontálisan). Így az elöl lévő/hajlító izmok a manipuláció hatására megerősödnek (pl. mellizom). Az ezzel ellentétes elhelyezkedésű és működésű/feszítő izmok (antagonista izmok) megnyúlnak, túlnyúlnak (pl. hátizom).

A gerincoszlop helyzetéért, mozgatásáért a törzsizmok (core izmok) felelősek, a gerincoszlopot felépítő csigolyákat elsősorban a 2-3 csigolyát átívelő mély hátizmok rögzítik egymáshoz, a testtartást a felületes hátizmok, mellizmok és hasizmok alakítják ki.

A hátizmok megnyúlása esetén (melyek ugye frontális hajlító izmok ellentétes hatású párjai, azaz antagonistái) a gerincoszlop tartása, helyzete nem funkcionális, a csigolyák elhelyezkedése megváltozik, egymáson elcsúsznak. Nem az eredeti ízfelszíneken támaszkodnak egymáshoz, ami kopásokhoz vezet. Ilyenkor a csigolyák közötti porckorongokat is más nyomás éri, melynek hatására egyes részeken ellaposodnak, esetleg a belső kocsonyás anyag kitüremkedik, nyomást idézve elő az idegeken.

A tünet: fájdalom, zsibbadás, mozgásterjedelem beszűkülés, esetleg bénulás lesz. A megoldás: fájdalomcsillapító és szike. De tényleg csak ez a megoldás? Bizonyos esetekben már igen. De ténylegesen megoldást nyújtanak? A feleletet a kiváltó oknál kell keresnünk. Mi volt a kiváltó ok? Az izomgyengeség. Mi a megoldás? Felületes és mély hátizmok, hasizmok, mellizmok erősítése és nyújtása, mely lehetővé teszi az optimális izomfűző kialakítását és a gerincoszlop funkcionális görbületeinek kialakulását, helyes testtartást.

A mozgás, az erősítés és nyújtó gyakorlatok végzése nem kikerülhetőek, beszéljünk akár megelőzésről vagy rehabilitációról.

Javasolt mozgásformák:

  • úszás megfelelő formái (gyógyúszás)
  • nordic walking
  • streching
  • gerinctréning, labdás torna

A sporttevékenység megkezdése előtt mindig konzultáljon orvosával!

Ellenjavallt: repülési fázissal járó mozgások (ugrás, futás, szökdelések)